Lennon „népszerűbbek vagyunk Jézusnál” nyilatkozata óta áll a bál Amerikában, több tucat rádióállomás betiltotta őket, sőt, lemezégetésekre is sor került. Brian Epstein hiába próbálta múlt héten lenyugtatni a kedélyeket, mindenki Lennon szájából akarja hallani a magyarázkodást. A tegnap Chicagóba érkező együttes, a hatalmas érdeklődésre való tekintettel, két sajtótájékoztatót is tartott az Astor Towers Hotelben.

Az első felvonás bemelegítésnek bizonyult. Országos médium képviselője ekkor még nem volt jelen, csak az együttest a turnéjára kísérő DJ-k, helyi lapok tudósítói, leginkább jóbarátok (videófelvétel nem is készült). Még így is rögtön belevágtak a közepébe, és köntörfalazás nélkül az elhíresült kijelentéséről faggatták Lennont. Lett volna ideje felkészülni, mégis úgy csapong, mintha váratlanul érte volna a kérdés.

beatles_lennon_chicago_1966jpg.jpg

Forrás: The Beatles Interviews

Szerencséjére bőven érintettek más témákat is, így a feszültség, ha csak mértékkel is, de oldódott benne, mire a második, éles „kihallgatás” megkezdődött. Ekkor már némileg összeszedettebben foglalja össze mondandóját, és ha nem is indulatmentesen, de meg tudja védeni álláspontját úgy, hogy el lehet hinni neki, hogy megbánást tanúsít.

„Ha azt mondtam volna, hogy a televízió népszerűbb ma Jézusnál, minden bizonnyal megúsztam volna. De történetesen egy baráttal beszélgettem, és a Beatles szót használtam. Nem úgy, ahogy magunkat látom, hanem úgy, ahogy minket látnak. Ennek a távoli jelenségnek, amit a Beatles testesít meg, ma nagyobb hatása van a gyerekekre, az élet dolgaira, mint bármi másnak, beleértve Jézust is. Mindez Angliában sokkal inkább igaz, mint itt” – magyarázza Lennon, majd elismeri, hogy szerencsétlenül fejezte ki magát.

„Sosem mondtam, hogy jobbak vagy nagyobbak vagyunk Jézusnál, nem is hasonlítottam magunkat hozzá, mint emberhez vagy Istenhez vagy nevezzék bárminek. Csak mondtam, amit mondtam, és rosszul tettem. Vagy rosszul fogadták. És most ez van.”

Néhány keresztkérdés még elhangzik, Lennon megerősíti, hogy sajnálja a történteket, majd megkönnyebbül, amikor a zenére terelődik a téma. Vagy mégsem: az újságíróknak annyira beakadt Lennon nyilatkozata, hogy már az Eleanor Rigby-ből is egyházellenes utalásokat vélnek kihallani. McCartneynak nagyon határozottan kell győzködnie a hallgatóságát, hogy szó sincs ilyesmiről, dala a magányról szól. Azt azért még Harrison tényként rögzíti, hogy a kereszténység visszaszorulóban van.

Az első sajtóesemény teljes leirata itt, a másodiké itt elérhető. 

Régóta utálják a sajtótájékoztatókat, de ma már ez egészen másból táplálkozik, mint korábban. Nem is olyan rég a bugyuta kérdések, a feléjük áradó kritikátlan rajongás fárasztotta őket. Pályafutásuk során először ezzel ellentétes a problémájuk. A támadásoktól tartanak, és attól, hogy mostantól kezdve folyamatosan magyarázkodniuk kell. A három éve tomboló Beatlemánia magasságaiból nem esik jól leszállni a Földre.